Apropå ledarskap

Kom att tänkta på Coach J idag, min f.d. friidrottscoach. Vilken jävla ledare han är egentligen! När man ser det lite såhär på distans är det imponerande att se vilken auktoritet och makt han egentligen besatt! Har nog aldrig mött en person som har en sådan karismatisk auktoritet (för att knyta an lite till Webler i kurslitteraturen) som han. Var han än går så lyssnar folk! Han har ett sätt att alltid kunna underbygga sina argument och se galet säker ut medans han gör det. Hans kroppshydda på två meter spelar säkert in, men framförallt tror jag att det är hur avspänd han verkar i alla lägen som får en att lita på honom. Ingen fråga verkar vara konstig, varje svar är så självklart. Det är väldigt fascinerande när man ser på det nu! Och när jag har mött honom i en annan roll än som hans aktive friidrottare har jag också fått se andra sidor av honom. En gång tog han till och med tillbaka en sak som han hade sagt, där chockade han mig lite. Men det kändes som att det var lite "off the record", utanför hans ledarroll.

Hur gör man det? Hur får man folk att lyssna, tro och förlita sig på en såsom Coach J fick alla oss att göra?

- säkerhet -
 - kunskap -
- engagemang -
?

eller ethos - logos - pathos som de har tryckt i oss på slao?





P.S. eftersom det fortfarande är dyslexivecka på campus tänker jag inte ta reda på ifall appropå stavas med ett eller två "p", så rubriken kanske är felstavad, men det är faktiskt okej :) D.S.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0