Söndag v21

1) Ovana aktiviteter ger träningsvärk
Asså detta är lite pinsamt, men jag har fortfarande helt sjuklig träningsvärk sen stiletto run i fredags! Har hittat någon ny muskel, liksom mellan höftböjarmuskeln och de vanliga framlårsmusklerna... Dessutom har jag galet ont i liksom nederdelen av revbenen... Tyvärr kan jag ju inte skylla på något annat än mina två sextiometerslopp! Eller jo, jag skyller på klackarna. Har ju aldrig haft på mig sådär höga skor förut, och så skulle man springa i dem! Så jag är inte alls otränad, mina muskler är bara inte vana vid klackskolöpning =P

2) Pedagogik är SÅ viktigt
En väl förklarad företeelse, kanske visuellt visad eller att man får prova på själv, kommer man ihåg så himla mkt längre!! Till exempel fick vi häromdan frågan på en föreläsning varför vi har årstider... Gästföreläsaren från Tycho Brahemuseet på Ven ville nämligen visa att folk i allmänhet inte kunde så mkt om astronomi, och han verkar ha rätt - för ingen svarade (det är möjligt att folk inte orkade heller, så är det ju ofta..). Men det slutade med att jag (något motvilligt) sträckte upp handen och babblade på om jordaxelns lutning och hur det gjorde att solens strålar föll in annorlunda. Varför jag kunde det? För att någon begåvad lärare på mellanstadiet visade oss hur det gick till genom att låta en elev lysa med en ficklampa (solen..) och en annan springa runt med en fotboll (jorden..) medan läraren berättade. Sjukt bra!

3) Man ska inte ta folk för givet
Alla kommer inte alltid finnas där. Ta vara på dem du uppskattar!


varning för träningsvärk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0