Onsdag v20

1) "Klar" är ett relativt begrepp
Min hemtenta kan vara klar nu. Eller så kan jag fila på den massa massa till. It's all about ambition. Och det är faktiskt lite svårt att förstå hur mycket som krävs. Jag lär ju mig liksom inte mer för min egen skull av att sitta och fixa och trixa med meningarna, men det vore ju inte fel med ett högt betyg på detta heller. Hmm. En omgång till får tentan idag, och så lite imorgon. Lite diskussion med snälla Lena som har lovat att läsa den får det bli med, se om det är begripligt för någon annan än mig...

2) Learning by doing
Att göra någonting är nog det bästa sättet att lära sig något på. Visst, man ska väl ha universitetsstudierna i ryggen, men sen måste man få praktisera dem lite också! Var riktigt roligt att stå och hålla miniföredrag (3 st á 25 min tillsammans med Danne) på en gymnasieskola idag.. Känns som att man lär sig SÅ mkt på att verkligen få stå framför en grupp och prata, detta var ganska oförberett med, och att lära sig att få frågor och snabbt komma på ett svar på dem utan att bli nervös och så.. Ser fram emot att få jobba lite i sommar också, och sen tror jag att arbetet som studiesocialt ansvarig för kåren kommer bli givande nästa år med! Hoppas bara att jag hittar bra folk till mitt utskott, ska förhoppningsvis träffa gamla utskottet på måndag och se om jag kan få några av dem att stanna och jobba med mig även nästa år.. Hade vart en bra bas, eftersom jag inte alls vet hur det funkar just nu!

3) Man är inte yngre än vad man utger sig för att vara
Om du uppträder som att du är äldre än alla andra kommer du också bli uppfattad så, i stort sett oavsett hur gammal du ser ut eller hur gammal du faktiskt är. Sträck på ryggen, höj rösten och visa att du har koll på dina grejer så får du respekt och folk lyssnar på dig! Sedan kan man ju alltid understryka det med att ta på sig någorlunda "vuxna" kläder, en tröja som visar vilken organisation du kommer ifrån eller dylikt. Funkar lätt. Bästa exemplet är nog när jag som 14-15åring blev tillfrågad ifall jag bodde själv eller hos mina föräldrar. Kommer ihåg att jag blev hur överraskad som helst, och inte kunde förstå hur barnen kunde tro att jag var så gammal.. Men jag var ju deras ledare, och ledare tror man ju alltid är mycket äldre än en själv! Pratade med mamma om sånt här idag, och berättade för henne om en av alla härliga gamla gymnastiklärare jag har haft, som helt plötsligt tog uppehåll/sa upp sig och drog till Australien för att surfa! Mamma påminde mig då om att han antagligen inte var mycket äldre än vad jag är nu, och då blev det mycket mer förståeligt.. Jag hade ju inte bangat att dra till Australien liksom, inte så att man är för gammal eller har ett jobb som man känner att man bara MÅSTE hålla fast vid nu!



wiie det är bara 23 dagar kvar tills flytten till Kreta! läskigt men ooooo så spännande & roligt! säsongsliv, här kommer jag!

Kommentarer
Postat av: Emilia

...Man kanske ska sluta på Campus och sticka till Turkiet och bli ormtjusare ändå..

2009-05-13 @ 22:17:36
URL: http://emiliabilling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0