living the dream in bad gastein

denna veckan har vart alldeles u n b e l e i v a b l e

sjukt bra

vet inte vad jag ska säga, är helt uppe i det blå =)

vi ska se om jag har lärt mig tillräckligt i veckan (och om jag kommer ihåg allt haha) 3 x 7 = 21 lärdomar, då kör vi..... detta kommer bli sjukt långt!

1) Puderåkning är jäkligt härligt
Har inte åkt ordentligt puder innan denna veckan. Nu är jag helt såld. Så skönt när man får in flytet och bara studsar fram i lätt lätt lössnö... Vrider lite lätt så att skidorna gör runda fina svängar, men att man ändå håller upp "floatation speed" =) Har haft riktigt tur med snön denna veckan! Åkte pist i tisdags och kikade på Bad Gastein och Bad Hofgastein, och gled ut lite i offpisten och kände på det. Sedan dumpade det typ 40 cm under natten! Fan vad vi öste i offpisten i BG, fanns orörda bitar hela dagen!! Trots att det var hur lättåtkomligt som helst. Wunderbar. Kalle hittade ett kanonfint hopp med, landning i massa snö, gött som fan, trots att jag inte brukar gilla att hoppa! Hittade dock inte tillbaka dit sen.... Torsdagen körde vi i Dorfgastein, mest i de fina pisterna med mjukt o fint underlag.. Saknade dock offpisten, så vi drog till BG och körde några åk i gårdagens fina offpist - och det fanns fortfarande fina ställen! Grymt! På fredagen drog vi till Sportgastein som hade haft stängt sen dumpet på tisdagsnatten... och fy fan vad fint det var!!!!!! Första åket var helt otroligt, precis under kabinbanan hittade vi orörda linjer och åkte. Det var så mkt snö att det sprutade upp i ansiktet på en så man knappt kunde andas!! Helt galet! Redan innan hade vi vart lyriska över snömängderna, men detta var bara tokigt bra. Fortsatte att åka hela förmiddagen innan vi (tyvärr) var tvungna att åka därifrån. Drog några åk på Graukogel med på eftermiddagen, härliga backar. Offpisten under liften såg lite uppåkt ut, så det blev aldrig av att vi åkte den.. Kanske man borde ha gjort ändå? Jag borde sluta fega. Sista skiddagen körde vi iaf tillbaka till Sportgastein, så bra... Åkte pist på förmiddagen, riktigt goa pister som var lite kuperade och mjuka och fina... Sen satt vi och spanade från liften och hittade ett område som såg fint ut. Åkte dit, och oj vad fint det var. Snön glittrade tokigt mycket, och i luften var det nånting (typ snö som inte såg ut som snö) som gjorde att det glittrade där med. Och orörd snö, lätt och fin........ Gah, sånt får man ju bara inte nog av!! Sen kom man fram till ett lite halvsegt parti med staket som man fick ta sig runt, men efter det kom en jättefin bit som gick ner till mittelstation.. Galet bra. Gjorde två åk, sen var mina ben tyvärr helt döda, orkade knappt svänga mer, så då kände jag att det inte var någon idé att åka mer.. Men de sista åken gav mersmak, "som fan" som vi säger haha!

2) Jag är dåligt skidsällskap till mig själv
Helt seriöst, är det friskt att åka och coacha sig själv nerför backarna hela tiden?! Det är fan inte kul iaf, jag måste lära mig att bara åka och inte tänka så mkt! Man kanske kan söka pengar för detta, "arbetsskada"?! Vissa åk har det gått, men för det mesta hör man rösten i huvudet som säger att jag borde få ut vikten mer på ytterskidan, få båda skidorna längre ut från kroppen, jobba mer dynamiskt och runda upp svängarna bättre än jag gör. Hallå liksom. Tur att ingen hör en när man tänker så när man åker nerför världens finaste backar. Skärpning, börja bara njuta istället!

3) Man behöver inte sova mer än 2-4 timmar för att palla dagarna
I alla fall inte på en veckas semester. Dagarna flyter på ändå. De flesta dagarna i Bad Gastein har börjat med uppstigning kl 7, frukost och fixning och ut i backen/bussen 8.30. Sen skidåkning, lunch, skidåkning. Happy hour på afterskin började 15.30, så det försökte man ju tima in, men när det var för fin åkning så blev det lite senare.. (har myntat ett nytt uttryck, "direct after ski", för dem som verkligen går direkt från backen och in på afterskin utan att gå hem och byta till skor och sånt larvigt innan). Efter afterskin var det middag runt sextiden, sen drog festen igång på riktigt (ibland avbrutet av en liten powernap). Kalas till tretiden, sen upp igen vid sju. Lovely life =) (lite farligt dock att man oftast fortfarande var full på morgonen så de första åken kanske inte var helt nyktra.. men det gick ju fint iaf!)

4) Öl funkar riktigt bra
Är riktigt stolt över mig själv, har typ druckit mer öl i veckan än jag har gjort sammanlagt innan! Ljudet av när man öppnar första burken sätter liksom igång partymänniskan i en efter denna veckan =) Så soft att sitta i backen med en öl i handen, vin funkar liksom inte riktigt där!

5) Sten är inte bra för belagen
Har riktigt fula repor i mina skidor nu.. Måste försöka fixa dem nästa gång jag kommer till sälen, kommer nog få smälta i belag och så i dem =( Men men, all offpist man testar kan ju inte vara bra, och man måste ju våga åka för att hitta de bra ställena! Hemskt bara när man hör ljudet av sten mot skidorna....

6) Det går att förstå (vissa) danskar
Man får blanda svenska, danska och engelska, så går det riktigt bra sen =) No more comments =P

7) Skidorter är underbara
Det är så skön stämning på något sätt. Alla delar skid-&snöintresset, folk är där för att ha trevligt så inga är dryga mot varandra. Varför kan det inte vara så överallt? Krävs det en semesterort för att få upp den stämningen? I så fall ska jag nog bo på en semesterort i framtiden.. Ska bara hitta rätt ställe först!

8) Det är dyrt att använda mobilen utomlands
Man är ju van vid att skicka gratis sms och att det inte kostar så mkt att ringa, så man använder ju telefonen därefter.. Det blir lite dyrt sådär =/ Menmen, vissa måste man ju bara skriva till =)

9) Hemresan känns alltid som att den går fortare än ditresan
Är det för att man kan vägen? Eller för att man bara är så död att man sover hela vägen??!

10)  Det är trist att inte ha en egen kamera
Jävla teknik igen. Även om man kommer få alla andras kort så är det ju ändå kul att ha korten som är tagna från ens egen synvinkel liksom! Det är ju inte så att man har vart med en person hela veckan så att den personens kort är "rätt" för en själv... Jag får välja ut bilder från alla och sätta ihop en egen version =)

11) Man bör ha slutstäd på resor
Det var sjukt skönt att bara lämna vårt ostädade rum igår. Golvet och bordet var ju typ ingrott av öl, shots ("gajol, mintu eller fisk?!") och chips. Grisigt värre. Tur att vi som bodde tillsammans inte var så petiga av oss =)

12) Alla låtar finns inte på youtube
Veckans låt, "Heading for the mountains" finns inte på youtube. Sjukt jobbigt! Den vill man ju lätt ha! Har vart så gött att sitta och lyssna på trubaduren på Haeggbloms (Jens (?!) som var med i idol) som drog den.. Satte sig ordentligt på hjärnan, åkte runt o sjöng på den hela lördagen =)

13) RÄTTELSE: Alla låtar finns inte på youtube, men myspace har det mesta
Var ju tvungen att leta lite till och hittade låten :D Myspace kanske man borde använda mer!
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=441867114

13) Klena benmuskler är dåligt för åkningen
Sista dagen lät jag liksom bli att åka mer fin åkning för att mina ben inte pallade. Det är fan inte helt okej. Gymmet nästa.

14) Satsar man bara så går det ofta bra
Har sett många denna veckan som egentligen inte är särskilt duktiga, men som ändå tar sig ner bra både i och utanför pisten bara för att de satsar. Jag måste ju ta och våga lite mer. Hur gör man det? Behöver ta bort lite spärrar ju =)

15) Det är skillnad på svenska fjäll och alperna
Jäklar vad fint det var där nere. Varför har jag inte vart där innan?! När molntäcket sprack upp nu de sista dagarna var det bara berg och snö överallt.. Och vilket berg man än kollade på såg man ställen som hade vart finfina att åka på! Men då krävs det helikopter haha.. Liftsystemen var så fint uppbyggda med, att det inte var lift och pist överallt utan att de faktiskt hade låtit mycket vara naturligt. Vackert vackert. Sjukt bekvämt med alla gondoler och sittliftar med, har inte åkt ankarlift på hela veckan tror jag!

16) Sol är bra för humöret
Nu ska jag inte klaga på när det snöar, för det var underbart att det gjorde det de första dagarna. Men när vi åkte gondolen upp på Sportgastein i fredags och helt plötsligt kommer igenom molntäcket och får sol och blå himmel, då blev man fan lycklig. Alla i liften bara satt och log och skrattade! Så jäkla kul! Sedan sjönk molntäcket neråt (bokstavligt talat, vi såg molnen liksom glida ner i dalen!), så när picknicken började vid halv ett så sken solen på Graukogel! Härligt var det, satt och åt, drack och solade i flera timmar! Slängde in lite ramsor (typ "va sa tant? hon sa o a badgastein hon sa o a badgastein" och "alla heter kent i helsingborg") och danser (typ "komm hol das lasso raus" och kycklingdansen eller vad den heter), och bara mådde bra. Riktigt nice. Sedan var det sol hela lördagen med, inte fel att sitta på uteserveringen på mittelstation då!!

17) Det är så skönt att ha en egen lägenhet
Att komma hem till sig själv, bestämma när man ska prata med någon och inte behöva sätta sig ner och prata med föräldrarna och så det allra allra första man gör när man kommer. Me like =)

18) Bara för att man är där man borde behöver man inte göra det man borde
Det verkar som att de som inte var med i BG har tagit det ganska så lugnt med pluggandet de med, skönt det, då ligger man ju inte lika hopplöst över som jag trodde att vi skulle göra! Men nu är det dags att ta tag i sig själv, det är tre veckor till tentan, och sista veckan lär jag vara i Sälen. Då vill jag ha så lite som möjligt kvar att plugga.

19) Semester måste man unna sig lite då och då
Jul och nyår var ingen semester. BG 09 var. Lördagen i Karlstad var. Man behöver komma iväg och bara inte ha något viktigt att tänka på alls, utom att ha det jävligt bra. Det har vi gjort bra i veckan. Läste en artikel på väg ner, men sen har jag inte brytt mig om plugget eller allt annat viktigt alls. Så skönt! Tror man behöver det för att inte slita ut sig med det man håller på med.

20) Bad Gastein-tips!
Skidåkning: Bad Gastein är lättåtkomligt eftersom man inte behöver åka buss dit. Backen under mittelstation var inge vidare, uppåkt och jäkligt eftersom allt åker ner där, så det är bättre att ta liften ner. Vi åkte skön offpist på skiers right från den stora liften. Stort område, och så går det att åka skidor till Angertal där man tar sig upp till Bad Hofgastein. Där fanns längsta backen, 10,4 km, skön! Men åk inte hela vägen ner, bättre att svänga av till den stora gondolen! Dorfgastein var jäkligt gött med, lite kortare backar så man kunde åka en hel utan att dö i benen... Sedan hade vi ju Sportgastein, klar favorit framförallt för att vi hade så jäkla bra offpist där! Vågade tyvärr inte köra baksidan, det får bli en annan gång... Graukogel hann jag inte se så mycket av, testade bara en backe som var jäkligt fin! Haha sen åkte vi lite opistad backe ner med, men där tappade reiseleiter sin skida så upplevelsen av den backen var mest att gå runt och sticka ner stavarna i backen....
Utgång: Afterskin på Haeggbloms, sen är det ju Silverbullet, Gatz och Blockhäusel som gäller!
Käk: Bästa kebaben precis brevid Shell, käka inte vitlökssåsen om du har tänkt ragga bara, den är god men mkt mkt vitlök i.....
Till sist: Det är bara att bita ihop. Du vill varken missa festen eller skidåkningen, så man får skära ner på annat istället!

21) Det är jobbigt att komma tillbaka till verkligheten
Helt plötsligt ska man ut ur bubblan och börja göra något vettigt igen. Fixa med allt med nya och gamla lägenheten. Jobb. Skola. Gaaaaaaah. Packa upp får bli första steget i alla fall.

Puh, nu ska jag ta tag i mitt liv

Kommentarer
Postat av: Malin

1. puder är skidåkarens himmel

2. en av nackdelarna med yreksvalet :P

3. svängarna går kanske lättare på morgonen :)

4. Äntligen!!

5. nähä, inte!

6. inga kommentarer? nej nej! jag säger bara havregrynsgröten var långt bort!

7. Självklart!

8. Måste ju få löpande uppdatering :P

9. Va, är inte hemresan kortare?

10. Hur gick det med engångskameran?

11. Sjukt bekvämt...

12. Nja, inte riktigt alla

13. Du ser, med lite detektivjobb löser man det mesta!

13. Kan du räkna? Och ja, skidåkningen underlättas med starka ben!

14. Vågar man inte så vinnner inte!

15. nähä, menar du?

16. det var väl ingen nyhet :P

17. SANT!

18. räknar med att se dig här v 8!

19. utan semester kommer man inte långt - i sommar tar vi igen för sommarens missade fjällvandring :P

20. 10,4 km... där ligger vi i lä :P och nä, tror inte vitlök går ihop med havregrynsgröt :P

21. jag njuter i min bubbla så länge jag kan :)

2009-02-01 @ 19:23:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0