Rekord

Har slagit rekord i umgänge med min lillebror. Vi umgicks i fyra timmar och var bara ordentligt arga på varandra en gång (!). Galet bra, känns nästan som att vi har mognat lite var och en för sig. Kvällen i korthet:


Kl 19 - Jag går in till Erik och frågar om han vill baka en kaka och åka till farfar och fika. Erik ser lite grinig ut, men ställer sig upp och börjar gå nerför trappan, mot köket. Jag blir förvirrad och frågar om han VILL följa med eller om han bara gör det för att vara snäll. Får till svar att han inte alls har bestämt sig och undrar om han kan få tid till att tänka. Att man reser sig upp och går åt "rätt" håll betyder tydligen ingenting.

Kl 19.10 - Ringer farfar och kollar så att det är okej att vi kommer. Bestämmer med Erik att göra en kladdkaka. Letar i receptböckerna, men hittar inget recept. Erik föreslår att vi ska ta ett recept på vanlig chokladkaka och ha den kortare tid i ugnen. Jag säger till honom att kolla upp ett recept på Internet. Erik hittar ett recept, skriver ner det och kommer till köket. Jag frågar hur många grader ugnen ska vara på. Erik går tillbaka till datorn och kollar.

 

Kl 19.30 - Kakan står i ugnen. Radion står och skvalar, och Erik går och slår på metal på Spotify så att det överröstar, och kommer sedan och stänger av ”min” radio. Vi lyssnar på hans musik en stund, och sen frågar jag om han kan tänka sig att lyssna på min musik. Får ett halvbuttert medgivande, och slår på en glad Mika-låt (tycker att han behöver ha in mer positiva och glada grejer i sitt liv). En sekund senare fnyser han högljutt för att visa sitt missnöje. Jag påpekar att det inte är något trevligt sätt att visa sitt missnöje på. Han säger att han borde få visa vad han tycker. Jag säger att det är ett respektlöst sätt att kritisera musik som jag faktiskt gillar. Han nickar. Han vänder sig bort och ”låtsashostar” host-överkänslig-host. Då blev jag arg på riktigt.

 

Kl 19.50 – Jag bryter min ilskna tystnad och pratar med Erik igen. Vi kör ut till farfar och sitter där och pratar om allt mellan himmel och jord i 1½ timme, innan det börjar bli dags att röra på sig igen. Samtalet funkar fint med farfar som oberoende moderator :P

 

Kl 22 – Vi fortsätter prata i bilen! Och trots meningsskiljaktigheter lyckades vi fortsätta samtalet och diskutera även kring saker som vi inte var överens om alls. En liten dispyt bara när Erik inne på pizzerian högljutt säger att ”Men du sa ja att det var sunkigt här!” i vår diskussion ifall vi skulle äta där eller köpa med oss pizzan.

 

Kl 22.15 – Hemma igen, och storebror Martin kommer hem. Lång & vettig (!) diskussion om julklappar och 55-årspresenter till föräldrarna.

 

Kl 23 – Slut på syskongettogether.

 

 

Inte illa va?!


Kommentarer
Postat av: Josefin

bra där :)

2009-12-06 @ 11:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0