Onsdag v14

fan, nu försvann hela inlägget IGEN, nytt försök..

1) Skönt att IKEA gör idiotsäkra grejer
Annars hade vi idioter aldrig klarat oss ju! Skulle packa upp mina små vita ramar igår.. Tar bort plasten runt, tar bort baksidan och pappersbiten som ligger där.. Och vad upptäcker jag? Jo - det är ett jävla tryck på glaset! Var fruktansvärt förbannad ända tills jag insåg att trycket var där för att man skulle fatta att det var en skyddsplast på glaset som man skulle ta bort, och när man gjorde försvann ju trycket också... Kände mig lite korkad där en stund. (men ändå lite nöjd över att jag fattade att det var plast på andra sidan glaset med, trots att det inte var något tryck där!)

2) Man ska inte lägga kraft på saker och folk som bara tar kraft ifrån en
Diskuterade detta på väg hem från skolan idag.. Vissa saker liksom vill man ska funka, men ibland man får änna inse att de bara inte gör det, och att det inte är värt att kämpa för det kommer ändå inte vara värt det. "Kill your darlings" liksom. Att ta bort något trots att man himla gärna vill ha det kvar.
Tror jag måste tillämpa detta på mitt vardagsrumsfönster snart, då det är helt överbelamrat med en vas, två stora ljus, två träfat med snäckor och fem små ljushållare för värmeljus. Får antingen stoppa undan något eller skaffa en hylla snart, detta ser inte fint ut alls! Men jag vill ju himla gärna ha allting framme.....

3) Detaljerna och tanken bakom gör skillnaden
Var på en väldigt inspirerande förläsning idag med Jan Gunnarsson från vardskapet.se. Under 2 x 45 minuter trollband han publiken med humor, roliga exempel och en avundsvärd berättarteknik. Ett axplock av allt intressant han pratade om:
**Gästerna tar mycket för givet. T.ex. ska ett hotellrum vara tillräckligt stort och välstädat. Det är detaljerna som gör skillnaden: Ett för kort duschdraperi som gör att det läcker ut vatten från badkaret drar ner intrycket, och en ovanligt trevlig receptionist som gör något utöver det vanliga höjer det.
**Man ska vara proaktiv istället för reaktiv. Tänk ett steg före. Lista ut varför gästen frågar något - för de ställer inte alltid den rätta frågan! Om en gäst ber en att beställa en taxi till flygplatsen, kanske de egenligen bara vill ha ett sätt att ta sig dit - och en proaktiv receptionist kan då föreslå flygbussen som ett alternativ.
**Lite stolthet och mallighet är bra. Om man inte tycker att det man jobbar med är bra, så kommer man inte heller att göra ett bra jobb.
**Du kan välja din egen dag. Om du går hemifrån med inställningen att det här kommer bli en toppendag, då kommer det bli det. "Ingen och inget kan förstöra din dag utan din tillåtelse".
**Om man inte mår bra själv kan man inte göra ett bra jobb. Inom ett företag måste man få individerna och gruppen att funka för att kunna bemöta gästerna bra.
**Rätt attityd är A och O. Man måste vilja hjälpa till för att göra det bra. Inte bara göra det för att någon annan säger det eller för att man tjänar pengar om man gör det.
**Tänk på alla du träffar som människor. Inte kundsegment, målgrupper eller något sånt. Alla är värda att bli bemötta som individer.
**När man säger välkommen ska man verkligen mena det. Man ska vara glad att den personen är där. Annars är det inte äkta.
Sjukt bra föreläsning, var säkert massa mer som jag har glömt nu, måste läsa igenom mina anteckningar igen.. Är jäkligt sugen på att köpa hans böcker iaf, om de är bara hälften så intressanta som föreläsningen så är de lätt värda!

hihi om en vecka är jag i sälen =D can't wait! fast först ska det hittas på lite trevliga saker här i hbg!

Kommentarer
Postat av: Malin

Kan någon skicka denna människa till skidskolan för en föresläsning????

2009-04-01 @ 22:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0